Over mij

Mijn foto
Ik ben Thijmen Grootjen Het grootste deel van mijn professionele leven ben ik bezig geweest met leiding geven aan mensen in combinatie met bouwen als directeur hoofd uitvoeringen dus verantwoordelijk voor de uitvoering van alle projecten, Cliënteel, medewerkers,financieel,logistiek.van een middelgroot bouwbedrijf met circa 3500 medewerkers en ook extern via onderaannemers adviseurs speciale deskundige Architecten bureau`s Ingenieurs bureau`s gemeenten provinces de overheid. En daarnaast ook in mijn persoonlijk leven, dit mede door mijn passie voor paarden. Leiding geven is voor mij in beginsel faciliteren en vanop de achtergrond sturen, leiden en geleid worden, dit in eerste instantie door je eigen medewerkers, en natuurlijk ook de vele relaties en opdrachtgevers waar je dag dagelijks zakelijk en soms ook vriendschappelijke relaties mee onderhoud. Met alle menselijke elementen en belangen die daar een rol in en/of bij spelen, dat is iedere dag opnieuw een ontdekkingsreis en bovenal zeer leerzaam, in de eerste plaats keer op keer voor jezelf. En met name door mijn passie voor paarden heb ik veel geleerd over mensen en hun beweegreden waarom ze dingen doen die ze doen.

donderdag 18 juli 2013

De keuze

De titel zegt het al.

De keuze is namelijk het sterkste instrument wat wij als mensen hebben, en als u dit instrument goed weet te ontwikkelen zal het u veel ''kunnen'' opbrengen, maar beseffen we dat ook?

Zoals ik in mijn vorige bericht al melden, is spiegelen een verzamelnaam voor zelfreflectie, maar is dat waar, ja & neen..... wonderlijk toch!


Waar bestaat het leven van iedereen uit:

  1. Gebeurtenissen, ja de hele dag door, vanaf dat we opstaan tot dat we naar bed gaan.
  2. Welke reacties geven we daarop, positief of negatief.
  3. Dit bepaald dus de uitkomst dus ook hoe onze dag er uit kan gaan zien. 
  4. En hier draait het dus feitelijk allemaal om ''De Keuze'' die we op dat moment maken.
Voor mij betekend spiegelen zelfreflectie, wat feitelijk wil zeggen constant keuzes maken.

Hoe doe ik dit? 
  • Onbewust
  • Bewust
De onvermijdelijke moeilijke vragen?
  • Wanneer doe ik dit?
  • Waarom doe ik het?
  • Maar vooral Hoe doe ik het?
  • En wat en wie bereik ik daarmee en in welke zin?
  • Een andere heel belangrijke vraag is, waar wordt het door beïnvloed.
  • En welke middelen mogelijkheden heb ik om dit beter te ontwikkelen.
Zoals ik al heb vertel, worden daar nu regelmatig paarden voor ingezet.

Maar waarom juist paarden, we lijken namelijk enorm veel op hen, en hun gedrag is primair bijna synoniem voor dat van onszelf.  

De kudde wordt dagelijks door de leider geleidt en wij mensen doen dat ook, we kiezen namelijk steeds opnieuw onze leiders. 

  • In de politiek
  • Op het werk
  • In onze hobby
  • In onze vrije tijd
  • Op onze vakantie
  • Bij onze vrienden
  • In ons gezin
  • Op school
  • Bij de sportclub
  • In onze opleidingen
Ga zo nog maar even door.

Eenvoudiger gezegd, nu we hebben leiders en volgers. 

Vroeger hadden we Verkenners en Kolonisten en zij hadden altijd paarden als kompanen, de paarden waren hun zintuigen, zien - horen - ruiken - voelen. 
Het waren ook de aangevers van de te ondernemen acties, en ze waren heel erg snel in deze zaken veel sneller als wij.

Wat is het verschil tussen deze twee groepen behalve dan, dat er meer volgers dan leiders zijn.

De belangrijkste, de leiders, gebruiken het instrument, ''Het Keuzes Maken'' veel beter en efficiënter. 

Wat ik hiermee ook wil zeggen is, dat iedereen een leider kan zijn, als hij/zij de juiste keuzes op het juiste moment kan/wil maken.

Hoe bewuster u dat ontwikkeld hoe onbewuster u het kunt inzetten en daar, ligt het enorm grote verschil tussen `n prettig en/of onprettig dag, maar ook tussen fijne en moeilijke relaties. 

  • Gebeurtenissen - Reacties - Keuzes - Uitkomsten

Kiest u ook voor `n goed ontwikkelde reflecterende mens, iedereen kan het met en zonder hulp worden.

Tip begin uzelf vanaf heden eens bewust en kritisch te bekijken, om te zien hoe uw eigen zelfreflectie methodes nu precies werken en/of juist niet, helaas passen we dit te vaak heel bewust willekeurig toe, eerlijk zijn met jezelf is ongelofelijk moeilijk, paarden hebben daar echter geen enkele moeite mee.
In tegendeel paarden, het zijn echte grootmeesters in het zuiver beoordelen van de situatie, waar wij helaas vaak erg willekeurig en soms bewust beschadigend en egoïstisch handelen.
Dat is waar het in dit blog over zal gaan, aan de hand van waargebeurde verhalen en situaties.

Voor nu heel veel lees (en vanaf heden) keuze plezier, Thijmen.



1 opmerking: