Over mij

Mijn foto
Ik ben Thijmen Grootjen Het grootste deel van mijn professionele leven ben ik bezig geweest met leiding geven aan mensen in combinatie met bouwen als directeur hoofd uitvoeringen dus verantwoordelijk voor de uitvoering van alle projecten, Cliënteel, medewerkers,financieel,logistiek.van een middelgroot bouwbedrijf met circa 3500 medewerkers en ook extern via onderaannemers adviseurs speciale deskundige Architecten bureau`s Ingenieurs bureau`s gemeenten provinces de overheid. En daarnaast ook in mijn persoonlijk leven, dit mede door mijn passie voor paarden. Leiding geven is voor mij in beginsel faciliteren en vanop de achtergrond sturen, leiden en geleid worden, dit in eerste instantie door je eigen medewerkers, en natuurlijk ook de vele relaties en opdrachtgevers waar je dag dagelijks zakelijk en soms ook vriendschappelijke relaties mee onderhoud. Met alle menselijke elementen en belangen die daar een rol in en/of bij spelen, dat is iedere dag opnieuw een ontdekkingsreis en bovenal zeer leerzaam, in de eerste plaats keer op keer voor jezelf. En met name door mijn passie voor paarden heb ik veel geleerd over mensen en hun beweegreden waarom ze dingen doen die ze doen.

zondag 2 maart 2014

De belediging

Ik ga hier bewust, bijna iedere paardmens en paardenliefhebber mee beledigen, uit noodzaak
Waar bestaat die bewuste noodzaak uit, voor mij erg simpel.

Alles maar dan ook echt alles,

 ''Wat niet in het belang of ter bescherming van het paard is''

Bijna iedere paardenhouder die denkt dat hij/zij paardvriendelijk bezig is vergeet het maar, hij/zij weet ''echt niet''waar hij/zij het over (heeft) beeldspraak.

Ik wil het graag even met u hebben over de zintuigen van het paard, ik hoor het u al zeggen daar moet je mij niets meer over vertellen oude koek dat weet ik nu zo langerzamerhand wel.
U heeft gelijk dat is helemaal waar.
Maar helaas u past het niet toe terwijl het zo belangrijk is.

Waarom,stel zou u willen ruilen met een mens die doof en blind is, ik denk dat ik het antwoord wel weet, u ook denk ik zo.

Dat doof en blind zijn kan door allerlei oorzaken komen zo geboren door een ongeluk een ziekte of zelfs de automutilatie.

Dit lijkt mij wel duidelijk, en voor mensen die het nog niet begrijpen daar zullen nog duizend verhalen geen verandering in brengen. 
Even beeldspraak  
''EEN GOED VERSTAANDER HEEFT MAAR EEN HALF WOORD NODIG ''   

Nu terug naar het paard en zijn zintuigen, ik ga er enkele heel specifiek uitlichten 
  1. Zijn ogen
  2. Zijn gehoor
  3. Zijn gevoel 
Ook de paardvriendelijke mensen maken zich dagelijks vaak onbewust schuldig aan deze vorm van paarden mishandeling. Helaas maar het gebeurt wel, bij ene persoon iets meer, dan bij de andere persoon. 
Maar voor ik verder ga met mijn verhaal, even dit ter geleide. 
  • Ik wil u iets meegeven, ik beoordeel niet of u iets goed of fout doet want dat is niet aan mij. 
  • Ik wil u alleen voorlichten over andere meer paardvriendelijke mogelijkheden om meer natuurlijker met uw paard(en) om te gaan wees creatief in uw mogelijkheden van uzelf en dat van uw paard.
  • Ik wil u alleen maar aanmoedigen om eens kritisch naar uzelf en uw eigen handelen te kijken.
  • Ik ga er zondemeer vanuit dat u naar beste weten en kunnen binnen uw mogelijkheden voor uw paard(en) op een paardvriendelijke manier wilt/kunt zorgen en opleiden. 
  • Paarden houden is een fundamenteel onderdeel van ons leven met veel verantwoordelijkheid en aardig wat verplichtingen.  
Alle zintuigen van het paard zijn optimaal ontwikkeld, mijn inziens gelijk aan die van een topsporter en dat is al vanaf zijn geboorte zo, en dat is iets wat wij mensen niet kunnen zeggen, ofwel?

Wel hier begint ook direct tussen ''De Belediging''
Niet aan mijn adres, maar helaas wel aan het adres van uw paard, u belemmert in de meeste gevallen zijn evolutie om een topsporter te blijven.
  1. Het paard heeft van nature veel ruimte nodig.
  2. Het paard heeft behoefte aan natuurlijke omstandigheden.
  3. Het paard voelt zich veiliger als het kan vluchten. 
De huidige paardenhouders kunnen meestal aan geen van deze drie opgesomde voorwaarden voldoen.
Daardoor gebeuren er zaken bij het paard die u wel kunt oplossen, maar die de meeste van ons vaak niet willen oplossen WAAROM omdat u vaak een beetje te veel egoïst bent, met `n te grote ambitie voor uzelf heeft waar helaas het paard alleen maar `n middel is voor u, om uw ambities te bereiken en/of waar te maken.

Even terug naar de zintuigen van het paard.
Het paardenoog kan bijna 360 graden rond kijken, het paard heeft dat nodig omdat het een vluchtdier is.
We weten dit allemaal wel, maar we negeren dit onbewust dagelijks, we sluiten hem/haar op in een stal of paddock of op `n kleine ingesloten weide waar maar zeer beperkte ruimte is. Ze hebben soms, veel te weinig mogelijkheden om rond te kijken, te kunnen vluchten, of naar behoefte te kunnen voelen, en hun gehoor optimaal te ontwikkelen. Helaas worden hun zintuigen hierdoor steeds minder optimaal inzetbaar vervelend genoeg is dit een verstoring van het paardenevenwicht, in deze voor het paard zo belangrijke ontwikkeling.
Het van nature geweldige topsport paard wordt  hierdoor letterlijk en lopend frak en meestal ook mentaal, ik weet niet wat erger is maar beide zijn mijn inziens niet in het belang van het paard.

Even terug naar de ogen van het paard, door deze vaak dagelijkse omstandigheden worden zijn ogen steeds meer inactief.
Hetzelfde geldt voor zijn gehoor en in nog grotere mate voor het lichamelijk voelen.
De paarden benen leiden daar het meest onder.  Slechte hoefconditie waardoor ook veel been gebreken ontstaan.

Maar het paard voelt met heel zijn body, koud warm wind regen zon vorst sneeuw en dat 24/24 uur en 7/7 dagen onder natuurlijke omstandigheden en ze voelen zich daar heel prettig bij.
Hoewel er veel paardenhouders zijn die dit niet zo ervaren, wel `n beetje logisch vanuit menselijk oogpunt bekeken.
Maar toch nog even een heel ander belangrijk punt, het gevoel van het onderlinge sociale contact wat soms in de meest intieme vormen voorkomt groomen oogcontact ruiken spelen de rangorde toetsen en nog vele andere intimiteiten.

Dit alles is tevens zeer noodzakelijk om de eigenlijke rangorde binnen de groep of kudde in stand te houden en het ondersteunt en stimuleert ook het sociale leerproces van jonge paarden.
Het dekken laten we hier maar even buiten beschouwing ook dat is al lang geen natuurlijk proces meer in de meeste gevallen. We hebben daar zelfs `n goede redenen voor gevonden stel dat er iets gebeurt?

Dit zijn wel de belangrijke noodzaken en ervaringen voor het paard, die we het paard ontnemen door het weer op sluiten tot dat wij weer tijd hebben. Om het even net als we bij een gevangenen doen beeldspraak, even te laten luchten en dan hup weer naar binnen. 

Als we gaan trainen dat heeft het onze voorkeur omdat binnen te doen, en wedstrijden houden we ook liever binnen voor ons kijkend publiek. En dan plots op een zomerse dag gaan we massaal met onze paarden naar buiten om te genieten, en tevens even te laten zien aan andere hoe geweldig dit wel niet is. Ik noem dat ons zelf promoten ten koste van het paard. 
Ook in de paardvriendelijk omgeving, geven we er bijna altijd de voorkeur aan om de clinics binnen te geven.
U ziet we mishandelen onbewust onze paarden bijna bij in elke activiteit zelfs het buiten rijden. Het paard is dan zo onzeker over wat er allemaal op hem/haar afkomt dat het vaak niet zo soepel verloopt, als het al niet echt misloopt. 
Dan hoor ik deze mensen regelmatig zeggen ik snap er niets van dat hoe dit kon gebeuren in ben altijd zo intensief bezig met mijn paard. Correctie meer met uzelf dan met uw paard.
Wat het paard echt nodig heeft is hem een zo natuurlijk mogelijke leefomgevingen geven of het paard hierop zeer goed op voor te bereiden, door regelmatig op straat aan de hand te gaan wandelen.  
Dit is relatief makkelijk te veranderen maar dan moeten we wel onze arrogantie opzij zetten. En er eens `n paar dagen per maand op uit trekken met ons paard in de vrije natuur tentje mee en hup genieten weer of geen weer. Leuk denk ik zo,  het bespaart ons ook nog geld, en onze vriendschap en communicatie komen spontaan tot een enorm hoog niveau.
Ik kan hier wel twee boeken overschrijven en dagen over vertellen, maar deze aanzet moet goed genoeg zijn voor de echte paardenmensen onder ons, om hier waakzaam en met creativiteit iets mee te gaan doen.

Voor nu veel lees plezier, en misschien iets om over na te denken, Groetjes Thijmen. 

PS.
En voor wat betreft die buiten trip we gaan dat hier in ons geliefde Bretagne verder uitbouwen want het kan nu al op ons terrein, een ervaring om aan te raden samen met je paard in de weide slapen het zal uw zelfvertrouwen en enorme boost geven en die van het paard ook het zal echt niet over je tent heen walsen.  
Maar je moet natuurlijk wel ballen aan je lijf hebben. Overigens vrouwen durven op dat gebied meer dan mannen, schijtlaarzen zijn het. (beeldspraak)  







1 opmerking:

  1. "we sluiten hem/haar op in een stal of paddock of op `n kleine ingesloten weide waar maar zeer beperkte ruimte is"

    Zoiets?
    https://plus.google.com/118342986922966295722/posts/d3toqj8twkJ

    Verder ben ik het grotendeels met je eens Thijmen en maken sommige mensen het wel heel erg bont. Het enige waar ik het niet met je eens bent is dat mannen schijtlaarzen zijn, althans niet de paardrijdende mannen en durf ik die uitdaging te allen tijde aan te gaan :)

    Groet,
    Anthony

    BeantwoordenVerwijderen