Over mij

Mijn foto
Ik ben Thijmen Grootjen Het grootste deel van mijn professionele leven ben ik bezig geweest met leiding geven aan mensen in combinatie met bouwen als directeur hoofd uitvoeringen dus verantwoordelijk voor de uitvoering van alle projecten, Cliënteel, medewerkers,financieel,logistiek.van een middelgroot bouwbedrijf met circa 3500 medewerkers en ook extern via onderaannemers adviseurs speciale deskundige Architecten bureau`s Ingenieurs bureau`s gemeenten provinces de overheid. En daarnaast ook in mijn persoonlijk leven, dit mede door mijn passie voor paarden. Leiding geven is voor mij in beginsel faciliteren en vanop de achtergrond sturen, leiden en geleid worden, dit in eerste instantie door je eigen medewerkers, en natuurlijk ook de vele relaties en opdrachtgevers waar je dag dagelijks zakelijk en soms ook vriendschappelijke relaties mee onderhoud. Met alle menselijke elementen en belangen die daar een rol in en/of bij spelen, dat is iedere dag opnieuw een ontdekkingsreis en bovenal zeer leerzaam, in de eerste plaats keer op keer voor jezelf. En met name door mijn passie voor paarden heb ik veel geleerd over mensen en hun beweegreden waarom ze dingen doen die ze doen.

zondag 10 november 2013

Non-verbaal gedrag 3

Zoals ik al melden in het laatste bericht van non-verbaal gedrag 2.
Stelde ik mijzelf `n aantal vragen, waarom stelde ik deze vragen om antwoorden te krijgen, en of te vinden, of misschien nog beter te ondervinden,(dat is persoonlijk).

Dit bericht gaat over dagelijks gedrag, stapje dieper in non-verbaal gedrag.

  • Naar mijn menig kun je aan non-verbaal gedrag werken, anders gezegd je kunt het beïnvloeden.

De vraag is wanneer zet men deze stap.

  • Als zelf niet blij bent met je gedrag
  • Of als andere je daar op wijzen, mensen (paarden) 
  • En als andere je daar op wijzen, wat is dan het resultaat.
  • Of is het afhankelijk wie het je zegt. 
  • Of is het afhankelijk hoe het wordt gezegd. 
  • Of moet het specifiek een deskundige zijn op dit gebied.
  • Of is het afhankelijk van wat je wilt bereiken motivatie om....


Enkele andere vragen

  1. Is gedrag afhankelijk van de situatie of is het iets wat van uzelf is, dagelijkse houding.
  2. Is het gedrag dat u laat zien bewust of onbewust.
  3. Ontstaat het door `n bepaalde emotie.
  4. Ontstaat het door een bepaalde gemoedstoestand.(een ernstige gebeurtenis)
Wat de oorzaak ook is, we tonen/hebben een bepaald type non-verbaal gedrag waar u aan kunt werken.

En dat is iets wat paarden u sneller en feillozer laten weten, maar ze laten u de keuze om er iets mee te doen. 
Maar wees uzelf bewust, het beïnvloed wel de manier waarop u met paard(en) kunt werken en eventuele resultaten kunt behalen.

De connectie van dat moment is de spiegel van het resultaat.
Anders gezegd het non-verbale gedrag van dat moment is de werkelijke inhoud van de relatie/connectie die u op dat moment hebt met u paard en/of paarden.

Dus het door u geuite non-verbale gedrag is dagelijks altijd anders in het samenzijn met uw paard(en) en daar komt ook nog het verbale gedrag bij, waarschijnlijk `n bepaalde emotionele gemoedstoestand.

Nog even `n belangrijke voetnoot, paarden leven in het heden.(nu)

Dus het non-verbale en verbale gedrag van dat moment is de werkelijke inhoud van de connectie met u paard(en), conclusie dat zijn/kunnen er vele zijn, en misschien zelf meerdere op een dag en/of dagdeel.

De boodschap die ik u hier wil geven is helder denk ik, wilt u een optimale connectie met u paard, dan moet u hier dagelijks bewust mee leren werken en/of omgaan, als u echte connectie met u paard(en) wilt hebben. 
Voor het gemak, laat ik nu alle technische aspecten van het trainen met u paard(en) even achterwege, want dat kan soms ook tot de nodige frustratie/confrontaties leiden. Wat wederom zijn weerslag heeft, of kan hebben op het samenzijn/connectie van het moment met u paard(en)

Misschien iets om over na te denken, voor nu veel lees/voel en keuze plezier, Thijmen


Pouligerin-Capriool




Geen opmerkingen:

Een reactie posten