Over mij

Mijn foto
Ik ben Thijmen Grootjen Het grootste deel van mijn professionele leven ben ik bezig geweest met leiding geven aan mensen in combinatie met bouwen als directeur hoofd uitvoeringen dus verantwoordelijk voor de uitvoering van alle projecten, Cliënteel, medewerkers,financieel,logistiek.van een middelgroot bouwbedrijf met circa 3500 medewerkers en ook extern via onderaannemers adviseurs speciale deskundige Architecten bureau`s Ingenieurs bureau`s gemeenten provinces de overheid. En daarnaast ook in mijn persoonlijk leven, dit mede door mijn passie voor paarden. Leiding geven is voor mij in beginsel faciliteren en vanop de achtergrond sturen, leiden en geleid worden, dit in eerste instantie door je eigen medewerkers, en natuurlijk ook de vele relaties en opdrachtgevers waar je dag dagelijks zakelijk en soms ook vriendschappelijke relaties mee onderhoud. Met alle menselijke elementen en belangen die daar een rol in en/of bij spelen, dat is iedere dag opnieuw een ontdekkingsreis en bovenal zeer leerzaam, in de eerste plaats keer op keer voor jezelf. En met name door mijn passie voor paarden heb ik veel geleerd over mensen en hun beweegreden waarom ze dingen doen die ze doen.

woensdag 31 juli 2013

Non-verbaal gedrag

De titel zegt het al.

Paarden zijn super kenners als het gaat om non-verbaal gedrag, niet alleen onderling of in groep, kudde maar zeer specifiek als het om mensen gaat.
Daarom is het belangrijk te weten dat, paarden leven in het ''nu'', niet in het verleden, en zeker niet in

de toekomst, ze maken nooit plannen wij mensen daarintegen doen niets anders dan plannen maken, strategieën maken, belangen afwegen, ga zo maar even door.(ons mentale kompas)

Voorbeeld
Als ik s`morgens bij mijn paarden kom, dan weten ze exact hoe ik in mijn vel zit op dat moment, en wat mijn plannen met hen zijn op dat moment, eigenlijk weten zij veel beter wat ik op dat moment voel, dus ook wat ik wil gaan doen, ga doen en/of moet gaan doen.(Subtiel onderscheid)
Kom ik alleen maar voeren en verzorgen of gaan we samen iets doen, of ga ik aan de wei werken of kom ik gewoon even bij ze buurten.(Connectie maken)

Waarom 
Omdat ze direct de super kleine subtiele verschillen herkennen in mijn lichaamstaal, houding, en stem intonatie, hoe ik mij voel op dat moment, hoe!!! alleen al omdat mijn en uw denkpatronen ons constant beïnvloeden in de uiting van ons non-verbaal gedrag, paarden herkennen dit in split second.(Spiegelen)

Stel
Ik moet beoordelen of ik wel of niet `n actie moet gaan ondernemen? dan heb ik in eerste instantie meer vertrouwen in mijn paarden... dan in mijn beste vrienden!!!!.

Waarom
Omdat de signalen van mijn paarden altijd authentiek zijn, en die van mijn vrienden in de meeste gevallen niet... (waarom meestal belangen ect) en dat hangt in grote mate af van uw leiderschapscapaciteiten of u in staat bent te beoordelen of de mens op dat moment authentiek is of niet.

Leiderschap
Leiderschap is niet alleen het specifiek leiden van mensen of `n organisatie, dat is keuze die u maakt in de vorm carrièreplanning.(Specifieke skills leren ontwikkelen en op het juiste moment toepassen)

Het specifieke moment
Leiderschap is er in vele vormen aanwezig, maar altijd in eerste instantie persoonlijk, en daar reageren paarden op.
Want ze kennen geen werkomgeving zoals wij met `n verleden en/of toekomst, weet u nog belangrijk ze leven alleen ''in het heden''  ''in het nu'' ''op dit specifieke moment''.
Zij vertellen u direct en zonder omwegen of `n goede of slechte leider bent en/of zult zijn op dat moment.

Misschien iets om eens over na te denken!!!! veel lees en keuze plezier Thijmen

Terug


Geen opmerkingen:

Een reactie posten